Cadeautjes, omkoping of relatiebeheer?
Alle pagina's gelinkt aan
Financieel Dagblad 25 maart 2024
Wanneer druk je met je gift je waardering voor een klant uit en wanneer wordt het corruptie? ‘Het is een dunne scheidslijn.’
Stel, jij bent verantwoordelijk voor inkoop in jouw bedrijf en je hebt een gesprek met een paar mogelijke leveranciers. Met een van die zakenrelaties heb je het over je favoriete voetbalclub. Wat blijkt? Die heeft toevallig een kaartje over voor de wedstrijd van vanavond. Hij hoeft er niets voor terug. Zou jij zo’n cadeau afslaan of zit je die avond op de tribune? Het kán namelijk om omkoping gaan. ‘De essentie van omkoping is dat je met een gift of belofte probeert een zakenpartner of ambtenaar iets te laten doen wat jij graag wil’, zegt advocaat Ilse Engwirda, van Jaeger Advocaten-belastingkundigen. ‘De scheidslijn tussen wat wel en niet mag is dun.’
Het artikel waarin Ilse Engwirda wordt geciteerd verder lezen? Download deze door rechtsboven het bericht te klikken.
Stuur een reactie naar de auteur