Carlijn van Dijk en Nick van den Hoek geïnterviewd voor Kijk op Oost Nederland. “Er zit frustratie bij ondernemers dat processen bij de Belastingdienst jarenlang kunnen duren.”
Alle pagina's gelinkt aan
Nick van en Hoek en Carlijn van Dijk, allebei partner bij Jaeger Advocaten-belastingkundigen, leggen in het kort uit wanneer ondernemers hen kunnen bellen in het artikel voor het blad Kijk op Oost-Nederland.
Wat doen de advocaten van Jaeger?
Nick: “Wij behandelen (potentiële) geschillen tussen ondernemers of particulieren en de Belastingdienst of de Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst (FIOD). Geschiloplossing is vaak niet de expertise van de eigen belastingadviseur, waardoor ze bij ons terechtkomen. Jaarlijks nemen wij zo’n 150 nieuwe zaken aan die soms jarenlang lopen. Ons kantoor telt 11 advocaten en twee juridisch medewerkers, met ervaring in de rechtelijke macht en het Openbaar Ministerie.”
Carlijn: “Als de FIOD – in de regel onaangekondigd – op de stoep staat, is dat een onaangename verrassing. Het is intimiderend en zelden zachtzinnig. De FIOD is dan vaak al langere tijd bezig geweest met een opsporingsonderzoek. Als de FIOD bij jou binnenvalt, is deskundige bijstand essentieel. Neem dan direct contact met ons op.”
Geef eens voorbeelden?
Nick: “Binnen ondernemingen gaan dingen vaak decennia op eenzelfde manier zonder dat iemand zich afvraagt of het wel de juiste manier is. Ook fiscaal gaan er dan wel eens dingen mis. Een ondernemer komt er uiteindelijk achter dat in zijn of haar onderneming in het verleden iets verkeerd is gegaan dat moet worden rechtgezet. Of een boekenonderzoek is aan de gang. Daar komt altijd wel iets uit. Het is dan prettig om met een gespecialiseerde advocaat te kunnen overleggen die veel ervaring heeft in het verlenen van bijstand tijdens een boekencontrole. Het is verstandig om ons in een vroeg stadium in te schakelen.”
Carlijn: “Ik zie ook veel problemen in de omzetbelasting. Met omzetbelasting kan bewust zijn gesjoemeld, iemand vraagt bijvoorbeeld opzettelijk meer omzetbelasting terug dan waarop hij of zij recht heeft. Maar ondernemers kunnen bijvoorbeeld ook ongewild betrokken raken bij btw-(carrousel)fraude in het geval van leveringen aan afnemers binnen Europa. Wij hebben veel ervaring in het voeren van dergelijke procedures tegen de Belastingdienst of – als het strafrechtelijk wordt opgepakt – het Openbaar Ministerie.
Is de praktijk van Jaeger hetzelfde als die van accountants of belastingadviseurs?
Nick: “Compleet anders, we zijn geen concurrenten, maar werken vaak samen met adviseurs. De dagelijkse financiële gang van zaken en de vooruitkijkende blik met betrekking tot advisering en aangifte door de belastingadviseur is heel ander werk dan behandeling van geschillen met de Belastingdienst of het Openbaar Ministerie zoals wij doen. Wij procederen en kennen de spelregels op dit gebied door en door. We zorgen dat de cliënt er bij de Belastingdienst of rechter zo goed als mogelijk uitkomt.”
Carlijn: “Wij doen geen aangiftes en geven geen belastingadvies. Wij zijn specialist in fiscale procedures en (fiscale) fraudezaken. Als het zinvol is om te gaan procederen, dan doen wij dat. Ook als het beter is om een conflict te voorkomen en te komen tot een minnelijk regeling, dan kunnen wij daarbij helpen. De belangen van de ondernemer staan bij ons altijd centraal.”
Stuur een reactie naar de auteur